Ulovligheter, veier og grønne som møtes – dette skjedde i mars!

Ulovligheter, veier og grønne som møtes – mars var innholdsrik!

30. mars 2024

Ulovlig budsjett

Vi har lenge vært kritisk til flertallspartiene (FrP, Høyre, Venstre og KrF) sitt budsjett og ment at det er uansvarlig. I forkant av forrige møte i fylkesutvalget kom fasit fra Kommunal- og distriktsdepartementet: Budsjettet var ikke bare uansvarlig. Det var også ulovlig.

Det er ganske drøyt.

Tidens Krav refererte fra møtet i fylkesutvalget:

– Både vi og administrasjonen har sagt ifra om dette ikke går an, men posisjonen har nektet å høre oss. I stedet har man brukt mediene til å angripe fylkeskommunedirektøren. Det har vært en diskusjon som har hørt hjemme på ungdomsskolen – og knapt nok det, mente Jonas Nilsen (MDG).

– Fra utsiden har det virket helt absurd. Folk tar kontakt og spør hva i all verdens land og rike er det som skjer i fylkeskommunen. Dette er spikeren i kista, her får vi det svart på hvitt – at det vi har sagt ikke bare stemmer, men at det er verre: Det er ulovlig. Den politiske fadesen er komplett, konstaterte Nilsen, som spesielt etterlyste at Høyre tok mer styring «når Frp er så totalt ute å kjøre».

Jeg har også laget en kort video hvor jeg sier mer om denne saken:

Veien til vedlikehold

Snakket med NRK om NTP og Møreaksen

I mars kom også Nasjonal transportplan (NTP). NTP er planen hvor regjeringen sier hva som skal gjøres innenfor samferdselspolitikken de neste årene.

En av nyhetene fra NTP er at det ikke kommer penger til Møreaksen. I en plan med mye grått og dårlig, er dette en skikkelig gladnyhet. Vi har lenge påpekt at Møreaksen er et dårlig prosjekt for både folk, miljø og natur. At regjeringen ikke setter av midler, er et tydelig signal, og jeg tenker at dette bør være spikeren i kista for Møreaksen.

Den dårligere nyheten er at regjeringen fortsatt prioriterer nye, store prosjekter over å ta vare på veiene vi allerede har. Til vedlikehold får for eksempel Møre og Romsdal langt mindre enn det som trengs for å stanse forfallet på veiene. Det  er skuffende.

For meg er en bærebjelke i god, grønn og bærekraftig politikk å ta vare på det man har. Det burde også gjelde i samferdselspolitikken

I denne videoen sier jeg litt mer om dette:

Hver gang vi møtes

Nytt fylkesstyre! Fra venstre: Hans Ramsvik, Jonas Maas Nilsen, Øystein Settem Wold, Germain Schmid, Steinar Ørstenvik, Gro Santi Johnsen, Tore Kristiansen og Henriette Hafsaas. I tillegg ble Eli Vullum Kvande valgt, men var ikke til stedet da bildet ble tatt.

Hver gang vi møtes, har vi det bra
Vi a venna førr livet
Sånne e gode å ha

Det synger Halvdan Sivertsen i «Venner», og slik føles det når grønne fra hele fylket møttes til årsmøte første helga i mars.

For meg er det alltid inspirerende å møtes slik, fordi når man jobber hver for seg i lokallag eller kommunestyrer, så kan man føle seg alene og overveldet av de grå partiene. Når man møtes, ser man imidlertid at vi er mange som jobber for et grønnere og mer solidarisk samfunn.

I tillegg ble det vedtatt veldig mye bra politikk! Sjekk ut her:

Enda mer om årsmøtet og hva som skjedde der, kan du se her.

Grønn hilsen
Jonas Maas Nilsen