Innstillinga til fylkesvalget er klar

Om mindre enn et år er det fylkesvalg. Nå har nominasjonskomiteen i Miljøpartiet De Grønne Møre og Romsdal klart sitt forslag til valgliste.

På 1. plass finner vi Jonas Nilsen fra Ålesund, mens Gro Santi Johnsen fra Kristiansund er på 2. plass. Leder for nominasjonskomiteen, Olav Opsvik, er svært fornøyd med forslaget som de nå har lagt frem.

25. oktober 2022

– Der var mange engasjerte medlemmer som meldte seg til tjeneste for fylket og valgkomiteen er svært fornøyde med hvordan lista har blitt. Her er hele fylket representert, og med Jonas Maas Nilsen og Gro Santi Johnsen på topp har vi stor tro på en god valgkamp og flere grønne gjennomslag i fylkestinget i kommende periode!

Se HELE INNSTILLINGA

– Jeg synes det er stort å være innstilt og jeg er veldig motivert for innsats. Selvfølgelig skal vi ha tidenes valgkamp i Møre og Romsdal, sier Nilsen.

Både Nilsen og Johnsen har lang erfaring fra politikken. Blant annet sitter Nilsen sentralstyret til MDG, mens Johnsen sitter i bystyret i Kristiansund. Begge har store ambisjoner for den neste perioden i fylkestinget.

– For meg er naturligvis saker knyttet til miljø og natur viktige, men jeg er også opptatt av hvordan vi kan hindre at folk faller utenfor. I tillegg ønsker jeg et tett samarbeid med næringslivet og at politikerne skal bidra til å legge til rette for næringslivet, sier Nilsen.

– Vi må gjøre Møre og Romsdal til et enda mer attraktivt fylke. Da trenger vi gode nabolag, med lokale arbeidsplasser, skoler og kulturtilbud. Vi trenger kollektivtilbud som er tilpasset brukerne. Og nærnaturen må bevares, sier Johnsen.

Opsvik trekker frem Nilsen sin erfaring, motivasjon og politiske tanker som viktige grunner til at nominasjonskomiteen har valgt å innstille han høyt på lista.

– Nilsen legger vekt på å få frem bredden i politikken til MDG, noe vi mener er viktig. Han har blant annet et stort engasjement for skolepolitikk. Vi er trygge på at vi kan gjennomføre et godt valg med han som førstekandidat og at han vil være den beste til å representere MDG i den kommende perioden.

Når det gjelder Johnsen, legger nominasjonskomiteen vekt på hennes gode erfaring og store engasjement.

– Gro Santi Johnsen har god erfaring og et stort nettverk. I tillegg har hun stort engasjement og mye kunnskap. Vi er sikre på at hun vil gjøre en god jobb og være viktig for å dytte det politiske landskapet på fylkestinget i grønn retning.

Endelig valgliste vedtas på nominasjonsmøte 20. november.