Dette skjedde i februar

Nysgjerrig på hva som har skjedd i februar? Her får du en liten oppdatering.

25. februar 2023

Februar – årets korteste måned, men likevel mer enn lang nok til at mye rekker å skje.

Krise i skolen

Måneden startet med nyheten om at lærere i Ålesund er redd for at det kanskje ikke blir mulig å avholde eksamen. Grunnen er rett og slett at mange lærere er utslitte og derfor sier nei til å stille som sensorer.

Jeg er selv lærer og jeg forstår godt hva lærerne snakker om. Utslitte lærere er et symptom på et system som ikke fungerer. Det verste er at politikerne vet hva som må gjøres for å fikse det. De gjør det bare ikke.

Jeg skrev om denne saken hos Utdanningsnytt. Du kan lese innlegget her.

Besøk

Det er alltid stas å få besøk, og å få besøk av en partileder er ekstra stas. Derfor var det veldig gøy å få besøk av leder i MDG, Arild Hermstad, denne måneden.

Arild hadde lagt opp til et fullspekket program, hvor han møtte både bedrifter, organisasjoner, folk og partimedlemmer. Sola skinte og fylket viste seg virkelig fra sin beste side.

På Sula møtte Arild aksjonsgruppen som kjemper mot byggingen av gondol på Sulafjellet. I etterkant av møtet stilte MDG spørsmål i Stortinget til klima- og miljøministeren. Spørsmålet og svaret kan du se her.

Bildet viser førstekandidat Jonas Maas Nilsen og partileder Arild Hermstad.
God stemning med partileder Arild Hermstad.

Gondol eller ikke – det er spørsmålet

Svaret fra klima og miljøministeren var negativt. Det er skuffende, men dessverre ikke overraskende. Jeg var på hos både Sunnmørsposten (saken kan leses her) og hos NRK for å kommentere saken.

For meg er saken om bygging av gondol viktig i seg selv, men det er også del av et større samfunnsproblem: Vi bygger ned natur bit for bit. I hvert enkelt prosjekt argumenteres det med at naturinngrepet er lite. Sannheten er imidlertid at summen av alle prosjektene totalt sett blir en massiv nedbygging av naturen i Norge.

Siste mulighet til å stille til valg

31. mars er siste frist for partiene til å levere sine valglister. Det betyr at den neste måneden er innspurten for nominasjoner. Noen steder er valglistene allerede valgt, men flere steder er det fortsatt mulig å bli med om man har lyst til å stille til valg. Om du er interessert i å være på valgliste for MDG, så send en epost til moreogromsdal@mdg.no. Det er fortsatt ikke for sent – men snart er det det.

Grønn hilsen fra
Jonas Maas Nilsen