Cruisekrøll, penger og en runde til
Snart sommerferie, men først: Litt av det som har skjedd i det siste!
Snart sommerferie, men først: Litt av det som har skjedd i det siste!

En av sakene som har fått mye oppmerksomhet i det siste er cruise. Selv ertet jeg på meg ordføreren i Ålesund da jeg sa at byen er i ferd med å bli et slags disneyland. Det står jeg imidlertid godt i, og jeg synes det er en passende beskrivelse når byen får stadig flere suvenirbutikker og sightseeingbusser fyller opp gatene.
Hva kan vi gjøre med det? Det minste vi kan gjøre er i alle fall å sette en grense for hvor mange som kan komme hit per dag. Dette snakket jeg om på NRK.

MDG har forhandlet revidert nasjonalbudsjett med regjeringen, og det er gode nyheter for Møre og Romsdal. Blant annet blir månedskortet på buss nå kuttet med 160 kr i tillegg til de 100 kr som allerede er kuttet. Det betyr totalt 260 kr kuttet i 2026. Altså er prisen kuttet med 30% her i fylket!
Jeg er også litt spesielt fornøyd med at vi fikk noen gode gjennomslag for konkrete ting her i fylket, både penger til Norsk senter for økologisk landbruk på Tingvoll og penger til Brudavolltunet i Ørsta. Konkrete ting som gjør en forskjell her i fylket.
Mer om MDG sine gjennomslag i forhandlingene finner du her.
I fylkestinget i juni tok jeg et oppgjør med FrP på grunn av deres tomme løfter. I lokalvalgkampen i 2023 lovet de gratis kollektivtransport i Møre og Romsdal for alle unge i Møre og Romsdal.
Det valget vant de og de fikk makten i fylkeskommunen. Hva skjedde da? Prisen for ungdom på buss gikk opp! Stikk motsatt av hva de lovet.
Jeg kan ikke tvinge dem til å holde det de lover, men jeg kan i alle bidra til å holde dem ansvarlige og ikke la dem glemme.
Jeg har nå sittet snart tre år på fylkestinget, og det er bare litt over ett år igjen til neste lokalvalg. Dermed måtte jeg nå bestemme meg for om jeg vil stille til en ny periode eller ikke.
Å drive med politikk er fantastisk meningsfylt. Man får mulighet og tillit til å gjøre en forskjell. Samtidig er det en stor forpliktelse for lang tid. Derfor er det aldri en helt enkel avgjørelse å stille til valg.
Når jeg virkelig begynte å tenke på om jeg kunne ha lyst til å ta en runde til i fylkestinget, så kjente jeg likevel ganske raskt at det hadde jeg lyst til. Jeg er sulten på flere gjennomslag for folk, miljø og natur. Og jeg har mer å gi!
Derfor har jeg nå gitt beskjed til nominasjonskomiteen om at jeg er klar for en ny periode dersom partiet ønsker at jeg skal fortsette.
Da er det sommer og ferietid. Jeg ønsker deg en strålende sommer og håper du får god tid til å gjøre det som gir deg energi.
Jeg tar også ferie, men oppdaterer alltid litt på TikTok eller Instagram, så følg meg gjerne der.
Grønn hilsen
Jonas Maas Nilsen
Gruppeleder på fylkestinget – Møre og Romsdal MDG