Syltestrikktesten

Klima, miljø og livskvalitet. Tre ord som hver for seg har en enorm betydning for oss mennesker, for dyrene, og for den flotte kloden vi har fått tildelt. Hver av disse ordene står sterkt alene, men sammen blir de et fole leven, i positiv forstand. Ryker ett av dem, er det som når bestemors syltestrikk ryker under bærsesongen; krise. Svikter ett av dem i det jeg velger å kalle strikktesten, da ryker alt.

12. august 2015

VI KAN ha flotte gater, og hus og frysere og bananer og drysse på oss sildeskjell, og sprade rundt og gjøre oss deilige – men ryker klima, da spiller ingen av disse påtatte godene noen rolle. Vi kan vasse rundt i Calvados fra 1880 til vi utvikler gjeller igjen, og klatre i trærne til vi blir prikkete i trynet, men er det ikke noe miljø, så blir det hele bare latterlig, og vi kan bare glemme resten. Og, har vi verken klima eller miljø på plass, da kan vi bare glemme livskvaliteten.

Å TA hensyn til klimaforandringene, ta vare på miljøet og ha en bærekraftig og god livskvalitet er det viktigste vi kan tenke på akkurat nå – og det er mange som tenker på det, og noen begynner å gjøre noe med det, men foreløpig er det skremmende få. Ikke så mye for vår egen generasjon – vi vil ikke merke så mye om disse tre hovedkvalitetene degenereres litt, akkurat nå, til det går det for sakte. Vi får det noen grader varmere og koser oss med det – men om noen generasjoner, for eksempel i 2040, når våre barnebarns barn skal vokse opp – da er det andre boller, da er det slutt på moroa. Om vi ikke gjør noe nå, vil utslaget komme da – og jeg skal ikke gå inn på detaljene rundt hva som vil skje, men det er i alle fall ikke noen vakre utsikter vi snakker om.

VIL VI det? Vil vi at våre kommende slekter ikke skal ha det like moro som oss, med natur og naturlige saker, men gå rundt og bekymre seg for sine barn igjen? At de skal få dårligere livskvalitet? Ingen gjøker eller villaks? Brune snegler og timpeskalker overalt? Hva? Nei, selvfølgelig ikke.

DET ER ikke slik at naturen er for oss og vi kan bare grabbe det vi trenger for så å drite i resten. Det hele er et samspill, og da nytter det ikke, som i et orkester, at pauken trommer vilt i bakgrunnen. Det blir ikke harmoni av slikt. Vi argumenterer med at vi vil redde regnskogen, fordi den har planter og vekster som på sikt vil være godt for oss mennesker. Det er ikke slik det virker. Det er trangsynt. Vi må redde den fordi den er det den er og innehar det den har, og ikke for oss. Den har like mye rett til å leve som vi har det. Jøss. Ja. Og sånn kan vi holde på.

SÅ, DERFOR må vi, også vi som leker politikere, ta strikktesten på alt vi gjør. Skal vi for eksempel bygge et nytt kontorbygg, da spør vi: Er det godt for klimaet? Er det godt for miljøet? Er det med på å øke livskvaliteten til folkene som bor her? Hvis ja på alle tre, så bygg i vei. Hvis nei, på bare én av dem, så glem det. Hva skal vi med det da? Slik har vi i Miljøpartiet De Grønne tenkt å gå løs på hver eneste sak som komme opp i bystyrer, kommunestyrer og i fylkestinget – ta strikktesten – og kommer det ut med tre ganger ja, så stemmer vi ja, og kommer det ut med to ganger ja og én ganger nei, så stemmer vi imot. Ikke verre enn det.

JEG, FOR eksempel, ønsker få innført Damenes dag i fylket. At Møre og Romsdal skal bli det første og beste skikkelige likestilte fylket i landet. Damenes dag – en dag i måneden der damene er i fokus på alle tenkelige måter, og vi menn skal varte dem opp og gi dem alt det beste. Er det godt for klima? Miljøet? Livskvaliteten? JA! Selvfølgelig er det det. Damene må vi ta godt vare på, så derfor stemmer jeg ja – og håper at alle de andre partiene ser verdien av det, og stemmer ja de også.

SAMME MED Møre og Romsdal som landets første økofylke. Tenk så kult det ville være da! Og med den maritime industrien, samferdselen, osv. Gjør alle det riktige og går for de riktige tingene, vil dette bli bra, superbra. Og så kan vi slå oss selv på gebisset og si; Ja, vi gjorde det. Vi klarte det!

«Jeg ønsker å få innført Damenes dag i fylket. En dag i måneden der damene er i fokus på alle tenkelige måter, og vi menn skal varte dem opp og gi dem alt det beste. Er det godt for klima? Miljøet? Livskvaliteten? Ja, selvfølgelig er det det. » JOHN JOHN BRUSETH Miljøpartiet De Grønne

- Skal vi for eksempel bygge et nytt kontorbygg, da spør vi: Er det godt for klimaet? Er det godt for miljøet? Er det med på å øke livskvaliteten til folkene som bor her? Hvis ja på alle tre, så bygg i vei