Lage Nøst topper stortingslista

På nominasjonsmøtet til MDG Møre og Romsdal rykte Lage Nøst fra Molde, Grønn Ungdoms 25-årige nasjonale talsperson, opp fra tredje til førsteplass.

May Britt Haukås, leder i Sunnmøre Friluftsråd, fra Ålesund var innstilt på topp, men endte på andreplass på stortingslista etter en spennende kampvotering.

Carl Johansen fra Sunndal var også med i kampvoteringen, han ble tredjekandidat.

12. november 2016

Det var rekordoppmøte på Vestnes, og særlig Grønn Ungdom hadde mobilisert mange medlemmer. De fikk tre inn på lista, Lage Nøst på 1. plass, Mathilde Vadseth Furholm fra Ålesund fikk 8. plass, og Lars Christian Bjørnå fra Kristiansund rykte opp fra 13. til 10. plass.

En strålende Lage Nøst er topp motivert, og vil sykle fylket rundt neste sommer for å drive aktiv valgkamp.

Noen av Lages prioriteringer:

– Møre og Romsdal og Norge skal ikke stå igjen på perrongen når framtidstoget går. Vi skal gi oljeeventyret en lykkelig slutt. I stedet for å subsidiere fossil energi, skal vi sparke igang nye næringer tuftet på bærekraft og miljøansvar.

– Møre og Romsdal er rikt på naturressurser – til lands, men særlig til havs – og mulighetene er mange hvis vi forvalter naturen smart og omtenksomt. Vi må satse på de biobaserte næringene og matproduksjon, miljøvennlig skipsfart, fornybar energi og ren, bærekraftig prosessindustri.

– De Grønne vil gi nye bedrifter som satser fornybart minst like gode rammevilkår som oljeindustrien har fått i en årrekke, og vi vil stille med tilstrekkelig risikokapital for smarte gründere som tør satse på bærekraft.

– Et grønt samfunn er et sunnere samfunn, hvor lufta er renere, folk rører på seg mer og maten holder høy kvalitet. Det er et samfunn hvor jaget etter materielle ting tones ned til fordel for det som faktisk øker livskvaliteten, som kulturliv, frivillighet og familie. Grønn politikk er bra for helsa, både fysisk og psykisk.

Lage gleder seg til å komme inn på Stortinget for å vise i praksis at grønn politikk omfatter alle politikkområder, både samferdsel, helse, kultur og utdanning.

Her er hele stortingslista til MDG Møre og Romsdal:

1. Lage Nøst (Oslo/Molde) f 1991
  2. May Britt Haukås (Ålesund) f 1955