JA, KUER PROMPER – MEN DE RAPER MER

Ja det er helt riktig, som alle andre dyr, og mennesker, så promper de, natt og dag – men i motsetning til det vi har hørt så mye om de siste årene; at kuene i Sverige fiser ut mer CO2 pr dag enn de norske bilene tilsammen, så er det ikke prompingen deres som skader miljøet, det er rapingen. Kuene raper ut en metangass som er like skadelig for miljøet som eksosen på bilen din. Og de raper mer enn de promper. Det er jo latterlig å tenke på. Men sånn er det.

Faktisk så raper de over 500 liter ruminal gass, per dag – og så kan man jo begynne å gange det med antal kuer på kloden, så skjønna jo sjøl jeg som ikke har mer enn syvende klasse og noen år på fiskebu, og ikke har noe greie på hverken kuer eller gasser, at det blir et enormt tall. Vi vasser formelig i kurap, krydret med litt god gammaldags kupromp innimellom.

Dette er ikke noe jeg sitter å dikter opp for meg sjøl – det er slik det er ifølge Penn State College of Agricultural Sciense. Så da må vi jo bare tro det da – dem pleie jo å vite hva det er de snakker om.

SÅ hva kan vi gjøre med dette? Noen har foreslått å feste en slags pose bakpå enden av kuene for å samle opp gassen som slippes ut. Men siden det meste kommer ut foran så burde det jo hatt en pose foran munnen også da? Og hva ville da skje når den hadde sluppet ut nok? Ville den tatt av kanskje? Haha. Eller en annen utvei, ville kanskje være å gå inn å fjerne et par fem seks mager, for å gjøre dem mer normal? Bygge dem om så å si? Hva vet jeg om slikt? Ingenting. Det eneste jeg vet er at noe må gjøres før vi alle sammen rapes ihjel, og hele stasen går under i prosessen  – men det er vel kanskje like vanskelig å få gjort som å lære reker å gå på tredemølle, eller kenguruer å sove på magen for den saks skyld.

MDG sitt enkle forslag er å innføre en kjøttfri dag – feks. mandag. Ikkeno kjøtt den dagen. Pålegg, pølser, biff, osv. – byens slaktere kan ta fri og ta vare på kona og rote rundt i fjøra  istedet – hele den dagen – kanskje mate fugler i parken istedet. Hvilke herlig syn det ville blitt – en park full av blodige slaktere som mater løse småfugler med korn og løsøre. Jaja, uansett, det var en digresjon. En kjøttfri dag ville bare i Norge, dvs. i et lite land der vi spiser ´bare´ 80 kilo rødt kjøtt i snitt per person, redusere like mye Co2 som 200 000 biler. Tenk hva det ville bidra med på verdensbasis da? Det er jo mere enn kullgruvene til han Obama slipper ut – regner jeg med.

Jaja, og slik kan vi holde på å balle. Men stemmer du MDG så lover jeg at vi iallefall skal redusere alle slags klimagassutslipp, fra ormen lange, ormen korte, fra kua dagros og bilens bakstuss.

23. august 2015