Gartneren fra Straumsneset

Knut Edvard Viken er Miljøpartiet De Grønnes listetopp i Tingvoll. Han er gartner og kommer fra Straumsneset.

28. juli 2015

– Blir jeg valgt inn i kommunestyret, vil jeg arbeide for gode miljøløsninger og folkehelse i hele kommunen, uten å være bundet av politisk blokk-tenkning, sier Viken. Han er svært opptatt av å videreutvikle Tingvoll som økokommune.

– En fanesak for oss blir å videreutvikle Tingvoll som økokommune, blant annet ved å gjeninnføre «politikerskolen» for miljøkunnskap, rettet mot de folkevalgte. Et område hvor økokommunen kan bli bedre, er bevaring og bruk av matjorda. Flere gode landbruksarealer i kommunen er allerede omdisponert til bebyggelse.

– Vi vil ha nullvisjon for nedbygging av matjord. Norge har svært lite dyrkbart areal per innbygger, og i framtida vil vi trenge alt det landbruksarealet vi har.

Ved stortingsvalget 2013 fikk Miljøpartiet de Grønne (MDG) 37 stemmer fra Tingvoll. Får partiet sju flere stemmer ved høstens kommunevalg, har de sin første representant inne i kommunestyret.

Her er Tingvoll MDG sin liste:

1. Knut Edvard Viken

2. Irja Frydenlund