5 toppkandidater til stortingslista

Nominasjonskomiteen har gjennomført intervju med de fem som ønsker å stå på topp på stortingslista til Miljøpartiet De Grønne i Møre og Romsdal. På nominasjonsmøtet den 12. november kan du være med å velge toppkandidaten. Se gjerne videopresentasjonene.

31. august 2016

Vi er stolt av å presentere disse fem godt kvalifiserte kandidatene i ikke prioritert rekkefølge:

Carl Johansen

Født 06.08.1974. Fra Sunndalsøra, bor i Oslo. Tlf 957 25 414. carl.johansen@mdg.no

Regionsekretær for Akershus, Miljøpartiet De Grønne.

Erfaring som politisk rådgiver og medierådgiver i MDG. Var med og lede valgkampen i Oslo og Akershus i 2015. Jobberfaring fra WWF og Greenpeace og Antirasistisk senter. Informasjonskonsulent Deichmanske Bibliotek. Manusforfatter. Flere skjønnlitterære utgivelser fra 2005 til nå. Har skrevet mange politiske avisinnlegg og kronikker. Utdanning i statsvitenskap, forfatterstudium, musikk, miljøvern og forvaltning.

May Britt Haukås

Fødd 19.3.1955. Fra Brattvåg, bodd i Ålesund etter 1995. Gift. To barn, to barnebarn. Tlf 70 13 06 60 m-briha@online.no

Dagleg leiar i Sunnmøre friluftsråd

Dagleg leiar i Sunnmøre friluftsråd sidan sommaren 2014. Har arbeidd som journalist i nesten 30 år, mesteparten av tida som programleiar i radio og TV i NRK Møre og Romsdal, med ansvar for Naturtelefonen i mange år. Medlem i MDG i fleire år, er med i styret i MDG Ålesund. Har lang trening og erfaring i formidling både på radio, TV, skriftleg og framfor eit publikum.

John John Bruseth

Født i 1959. Fra Ålesund. Gift, fire barn og to barnebarn. Tlf: 479 11 777 john.john.bruseth@mdg.no

Foredragsholder, konsertvirksomhet og multiengasjement.

Har gitt ut en rekke plater, og i 40 år reist rundt i Møre og Romsdal og holdt konserter. Involvert i politikk fra 14-årsalder. bl. a. i Pensjonsistpartiet, leder i MDG Møre og Romsdal fra 2013, og med i landsstyret i MDG fra da. Valgt inn i Fylkestinget i 2015, er nestleder i Kultur, Folkehelse og Likestillingsutvalget. 2 år som nestleder i Grønt Kvinnenettverk.Involvert i SOS-Barnebyer, filmet for WWF, Care Norge, 350.org, Arctic Queen, De Røde Apene, WomenSponsor – og driver i dag et stort prosjekt på Zanzibar, Johooo.org. Produsert mange småfilmer i en rekke land.

Ragnhild Godal Tunheim

Født 04.04.1968. Fra Halsa. Gift, med tre barn. Tlf 91 80 64 46 ragnhild.tunheim@gmail.com

Rådgiver, næring og kultur i Halsa kommune

Flyttet til Halsa i 1994, driver med økologisk saueproduksjon. Ønsker å bidra til bærekraftig matproduksjon og livsstil. Allsidig kompetanse. Har erfaring fra ledelse både i yrkes- og frivillighetssammenheng, bl a. prosjektleder, konsulent og webredaktør i Surnadal Utvikling AS. Studert bl. a. ved BI, følger nå masterprogram (MAINN) ved Høgskolen i Lillehammer. Opptatt av helse i et helhetlig bærekraftig perspektiv. Spesiell interesse for bygdeutvikling og skaperkraft.

Lage Nøst

Født 30.07.1991. Fra Molde, bor pt. i Oslo. 95 10 84 80 lagenost@gmail.com

Nasjonal talsperson i Grønn Ungdom fra 2014.

Oppvokst i Molde, bosatt i Stavanger og Oslo. Tredjekandidat på stortingslista og valgkampkoordinator for Miljøpartiet De Grønne i Rogaland i stortingsvalget 2013. Har hatt mange verv for MDG og Grønn Ungdom i Stavanger. Utdanning i sosiologi og musikk. Datakyndig, behersker sosiale medier, og har erfaring med grunnleggende musikk-, film- og bilderedigeringsteknikker. Erfaring som frilansskribent og musiker. Interessert i musikk, filosofi, litteratur og samfunnsspørsmål, med særlig fokus på bærekraft og kultur.

—————————————————————————

Lokallag må gjerne invitere kandidatene til møter. Nominasjonskomiteen tar imot forslag til kandidater, og forslag til rekkefølge i toppen innen mandag 26. september. De vil legge fram sitt listeforslag i oktober. Nominasjonsmøte blir avholdt den 12. november på Vestnes.